Bridge HDT zeer effectief

2 mei 2025

De Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft nieuwe onderzoeksresultaten naar Bridge High Dosage Tutoring (Bridge HDT) gepubliceerd. Het gaat om onderzoek naar het effect van HDT tussen 2019-2022 op acht basisscholen in Amsterdam Zuidoost. De doelgroep betreft leerlingen uit groep 7 met rekenvaardigheden op of onder het landelijk gemiddelde.

In de eerste twee onderzoeksjaren is op vijf van de acht scholen het Bridge HDT voltijdsmodel geïmplementeerd. Dat wil zeggen: vijf keer per week, 45 minuten per dag rekenhulp op maat in groepjes van twee leerlingen en één tutor. In het derde jaar is een driedaagsmodel geïmplementeerd op alle acht scholen. Dit minder intensieve model levert een kostenbesparing op, waardoor met een gelijke investering meer leerlingen bereikt kunnen worden*.

Ondanks de coronapandemie zien we aanzienlijke verbeteringen in rekenprestaties De vooruitgang staat gelijk aan drie tot zes maanden extra schooltijd per schooljaar. En daar zijn we héél blij mee. In de wetenschappelijke literatuur worden zulke aanzienlijke opbrengsten namelijk maar zelden vermeld.

Meer weten? Lees hier het gehele rapport.

* Inmiddels is het driedaagsmodel de standaard geworden.